Van ingewikkeld proces naar inspirerend visueel verhaal

Het verhelderen van hoofd- en bijzaken, dat structureren en vervolgens vertalen naar een visueel beeld: Jort Neijenhuis doet het met veel passie voor de zorg-, medische IT- en technologiesector. Met zijn onderneming Lodamind helpt hij organisaties om complexe situaties terug te brengen naar de essentie – om deze vervolgens door te vertalen naar inspirerende visuele verhalen. Denk aan animaties, infographics en presentaties. Deze tools helpen om een reproduceerbaar en helder verhaal te kunnen presenteren, met als doel uiteindelijk processen en veranderingen in de zorg te versnellen.

Jort verstaat de taal van de zorg, door zijn medische opleiding en achtergrond. Dat is een groot pluspunt. We spreken hem, samen met zijn recent aangetrokken collega Jasper Steenbergen.

Het klinkt cliché, maar ze zeggen altijd ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Is dat ook jullie uitgangspunt?
Jort: “Het grote voordeel van beeld is dat het direct terecht komt in ons lange termijngeheugen. Zo stelt het ons in de gelegenheid om ook op een later moment verrassende nieuwe verbanden te leggen. Woorden kunnen veel verwarring brengen. Wij zeggen wel eens dat het plaatje ‘de derde persoon aan tafel’ is om verheldering te brengen. Juist de combinatie van beeld en het verhaal erbij, dát is uiteindelijk het meest krachtig.”

Hoe werken jullie toe naar dat visuele beeld en bijpassende verhaal?
Jasper: “Ik werkte hiervoor bij een reclamebureau en ik merkte gelijk dat er een groot verschil zit in de aanpak. Bij Lodamind maken we niet zomaar een visueel middel waar een klant om vraagt, maar zitten we al heel vroeg in het proces aan tafel bij de klant. We werken vanaf het eerste idee met hen samen en helpen hen met het hele proces. We doen samen de verhelderede analyse en structureren en filteren alle informatie. Vervolgens creëren we een storyline en volgt het creatief proces waarin we toewerken naar concepten. We gaan pas over tot het omzetten ervan naar een aantrekkelijk en helder ontwerp als de eerste fases echt kloppen.”
Jort: “Wij snappen en begrijpen de inhoud waar ze het over hebben. Maar ondertussen blijven we altijd terug redeneren vanuit de uiteindelijke ontvanger. In grote organisaties worden processen vaak leidend, daar gaan wij dwars doorheen. Uiteindelijk willen we met ons werk graag verhelderen, visualiseren, versnellen en verrassen. We noemen dat, de 4V’s of x-factor van Lodamind.”

Jullie werken vooral voor de zorg, waar moeten we dan zoal aan denken?
Jort: “We werken in de breedte van de zorg. Bijvoorbeeld voor landelijke programma’s vanuit onder andere het Ministerie voor Volksgezondheid, voor de federatie van de universiteitsziekenhuizen en het RIVM. Maar ook voor de koepels en specialistenverenigingen en een aantal commerciële partijen. Recent hebben we bijvoorbeeld een project gedaan met VG VIPP. Met hen hebben we toegewerkt naar een animatie waarin we in 1,5 minuut het verhaal beschrijven wat er voor psychologen en cliënten gaat veranderen bij de overstap op een elektronisch patiëntendossier.” Bekijk hieronder het resultaat van dit project.

Zou je jullie methodiek ook in andere sectoren kunnen toepassen?
Jort: “Dat zou zeker kunnen. Al denken we wel dat kennis van de inhoud een pluspunt vormt. Als we breder zouden kijken, moet het voor ons wel een markt zijn die waarde toevoegt. Zoals hernieuwbare energie. Zo vind ik bijvoorbeeld de gedachte achter Het Lokaal hier in De Nieuwe Stad ook mooi. Dat je de cirkels in de voedselproductie en distributie klein houdt en veel meer lokaal kijkt. Dat voegt waarde toe.”

Waar komt de naam Lodamind eigenlijk vandaan?
Jort: “Wij helpen organisaties om doelen te bereiken met kraakheldere en visuele verhalen. Daar sluit onze naam bij aan. Het is een samenvoeging van Loda – een wasmiddel uit de jaren ’50 dat heel goed schoon waste – en Mind, de plek waar alle gedachten en ideeën ontstaan.”

Meer weten? Neem een kijkje op www.lodamind.nl.